Novinky

Reportáž z Projektu 310, móda v backstage a předpovědi na rok 2023

Projekt 310 ukázal v přeplněném baru hotelu Fusion kolekce 4 designérek. Modelky v šatech Lindy Zabilkové, Jany Mikešové, Terezy Ledvinové a LEEDA obcházely kruhový bar doslova na dosah publiku. Improvizované molo bylo vyznačené na zemi a před začátkem show nebylo snadné přesvědčit publikum, aby se ještě víc namačkalo a vytvořilo uličku pro trasu přehlídky. Souběžně se na velké plátno v čele místnosti promítal přímý přenos ze zákulisí a po stranách na obrazovkách newsfeed reakcí z hashtagu #projekt310 ze sociálních sítí

Přehlídka se navíc přes webkamerku přenášela na internet a čtyři Go Pro kamery na různých členech teamu zaznamenávaly další úhly pohledu. I když se mladému týmu nadšenců nepovedlo uskutečnit všechny původní plány (3D projekce na molo, živý přenos z pěti různých kamer, přímý online přenos neměl moc dobrou kvalitu), zrealizoval s minimem peněz jednu z nejprogresivnějších přehlídek podzimu 2013. Poslechněte si reportáž od Emy Janáčkové.

Oděvy v zákulisí přehlídek a fotoeditorialů

Jak to vypadá, když se v zákulisí módní přehlídky modelky s komplikovanými účesy a silným make-upem co nejrychleji převlékají z jednoho modelu do druhého? Jak se zachází s návrhářskými kousky mimo záběry fotografů? Kdo je zodpovědný za potrhané, ušpiněné a poškrábané modely, do kterých návrháři investovali spoustu peněz? A jak často se u nás modely vrací z „akce“, která je měla podpořit, poškozené nebo úplně zničené? Do backstage jednoho z letošních pražských týdnů módy můžete nahlédnout na FB Modeschau. O odvrácené straně českých přehlídek a fotoeditorialů natáčela Ema Janáčková.

Jaká bude móda v roce 2023?

Český rozhlas celý listopad sbírá odhady, jak bude vypadat Česko za deset let. V Modeschau jsme se proto do předpovědí budoucnosti pustili taky. Deset let není zase tak dlouhá doba – když se zamyslíte, co se ve vašem životě změnilo od roku 2003, možná vám to tak dramatické nepřijde. Jak vidí módu, textil a módní průmysl v roce 2023 designéři, obchodníci, historici a teoretici módy?
Polovina návrhářské značky PBL – Katarina Král, která se kromě vlastního labelu soustředí i na prodej dalších českých a slovenských návrhářských značek v buticích v Praze a Bratislavě, je přesvědčená, že budoucnost bude patřit lokální módě. Současný trend globálních subkultur podle ní vystřídá příklon k domácím značkám a specifickým regionálním technikám. Lidé nebudou toužit po tom, oblékat stejné věci jako statisíce dalších napříč globalizovanou ekonomikou.

Specialistka na módní marketing Pavlína Louženská odhaduje, že se za deset let módní značky ještě více propojí se svými zákazníky. Klienti budou čím dál tím více ovlivňovat produkci. Tištěná média se zredukují na limitované série prestižních artových magazínů, které budou mít vyšší hodnotu než dnes. Digitální média přinesou rozsáhlou demokratizaci tvorby obsahu, módním redaktorem bude v podstatě kdokoliv, kdo bude chtít.
Historička a teoretička módy Jana Máchalová očekává novou průmyslovou revoluci, která bude spjatá s 3D a 4D výrobou. Zároveň se ale podle ní bude móda stále obracet k minulosti a čerpat z ní. Budoucnost velkých módních značek vidí ve vyprázdněné komercionalizaci, obává se nadměrného opisování a opakovaného vykrádání minulosti. Cesta k módě půjde skrz nové technologie, ve kterých je i budoucnost módních přehlídek a prezentace módy zákazníkům.

Podle vedoucí Ateliéru textilní tvorby UMPRUM Jitky Škopové bude zájem lidí orientovaný na vesmír, osidlování jiných planet a proměnu Země. Půjde o řešení nových situací a souvislostí. Je možné, že se objeví nějaký nový alternativní zdroj energie, který zásadně změní náš životní styl. Lidé možná budou mít více času věnovat se sami sobě, případně nějaké individuální tvorbě. Jaký je její názor na budoucnost nových materiálů a nanovláken?